Medlemsporträtt: Erik Bjergert Elgaard, VD på Smak-sak

Erik Bjergert Elgaard driver flera framgångsrika bolag och brinner för hållbarhet inom vinbranschen. Med en bakgrund som bartender och nyligen genomförd sommelierutbildning delar han med sig av insikter om branschens trender och sin definition av framgång. Läs mer om Eriks passion för hållbarhet och hans engagemang i Friends of Executives VD-Nätverk.

Hej Erik, vem är du?

Jag heter Erik Bjergert Elgaard, 36 år och bor i Tygelsjö med min fru och mina två döttrar. Jag driver idag flera bolag på egen hand eller tillsammans med kompanjoner i olika konstellationer:

  • Salads and Smoothies, som är salladsbarer som drivs via franchise
  • Smak Sak, som gör catering till företag där vi bland annat är huvudleverantör till Snälltåget
  • Smak Sak Wine, som importerar öl och vin
  • HEB Healtcare Group, som utvecklar hälsotester

Du gick precis en sommelierutbildning, berätta!

Vin är ett intresse som har funnits hos mig under lång tid. När jag skulle starta min vinimport kände jag att jag behövde en bredare grund att stå på och valde därför att gå en sommelierutbildning.

Framgång kan betyda olika för olika personer - vad är framgång för dig?

Framgång för mig är att vara med och bidra till samhället. För mig är det viktigt att vara en bra ledare, jag vill ha personal som trivs på sin arbetsplats som tycker att det är kul att gå till arbetet.

I vinimporten jobbar vi just nu mycket med ekologiskt vin på fat, så kallat "Key Kegs", vilket minskar vårt CO2 utsläpp eftersom man får bort alla glasflaskorna. Vi får även bort 2 av 3 lastbilar från vägarna då man kan lasta en större volym i Key Kegs jämfört med att frakta med glasflaskor.

Om vi kan lyckas få fler restauranger och hotell att börja jobba med Key Kags, hade det varit en stor framgång för klimatet, och det i säg är en framgång för mig eftersom det bidrar till en bättre planet.

Vilka trender ser du i din bransch för tillfället?

Vi kan se att inom mat så fortsätter det växa med växtbaserad mat, hållbarhet och lokala råvaror. Inom drycken så växer alkoholfri dryck explosionsartat samtidigt som hållbarheten spelar en allt större roll. Det märker vi särskilt på det alkoholfria vinet Arensbak som vi får allt större efterfrågan på.

Hälsotester växer mycket genom hemtester, då vi har allt större möjlighet att göra tester i hemmet som vi sedan skickar i väg på posten. Då slipper vi lägga tid på läkarbesök och återbesök, allteftersom samhället blir mer digitaliserat.

Finns det något vi inte visste om dig som du vill dela med dig av?

Jag har jobbat som bartender i ca 10 år och är/var den enda svensken som fått med en drink på TGI Fridays drinkmeny. För er som är nyfikna heter drinken TGI Fridays Red Melon.

Slutligen, vad var anledningen till att du gick med i Friends of Executives VD-Nätverk?

Jag vill bredda mitt nätverk och utbyta erfarenheter för att kunna utveckla mig själv och mina företag. Jag tycker att det är ett fantastiskt nätverk och har rekommenderat många att gå med i Friends of Executive.

Vill du också gå med i Friends of Executives VD-Nätverk? Ansök om medlemskap här.

Tillbaka till bloggen