Hej Leif Lindau, VD på Navigator!

Hej Leif, vem är du?

Mitt namn är Leif Lindau och jag är VD på Navigator. Navigator är en full-service kommunikationsbyrå baserad i Malmö som fokuserar på företag som har högengagemangsprodukter och tjänster inom framförallt B2B och Healthcare. Jag har varit medlem i Friends of Exeuctive sedan starten 2014 och Navigator har varit strategisk partner sedan dess. På fritiden är jag ett riktigt träningsfreak och har även favoritsysselsättningar som jakt, skidåkning och padel. Jag ska inte glömma alla vinprovningar som jag försöker hinna med.

Ni blev nominerade till årets byrå 2023, vad skulle du säga nyckeln till framgång är?

I och med att vi är en fullservicebyrå så kan vi också följa våra kunder i alla aktiveter från strategi till aktivering, vilket har varit en bidragande faktor till framgång. Alla på Navigator är fokuserade på att ha en bra leverans på samtliga plan och då blir helheten bra. Genom undersökningen har våra kunder visat att de är nöjda med samarbetet som helhet och vi är väldigt glada över att de dels tar sig tid att ställa upp och svara på undersökningen och givetvis att de är så positiva.

Vilka kommunikativa utmaningar ser du för företag framåt?

Det blir allt svårare och svårare att tränga igenom bruset, vilket gör att man som företag måste vara mer och mer spetsig och pricksäkert inriktad på de individer som är ens potentiella kunder och även potentiella medarbetare. Vikten av varumärket fortsätter också att öka, inte minst i perspektivet att du ska kunna rekrytera rätt personal i framtiden, men också utifrån ett marknadsperspektiv. Att lyckas på ett framgångsrikt sätt kommunicera kring företagets hållbarhetsarbete kommer också att bli mer centralt.

Vilka trender ser ni inom er bransch just nu?

Pandemi och social distansering har drivit på den digitala omställningen, vilket i sin tur påverkat hur varumärken och företag måste arbeta för att bli framgångsrika med sin kommunikation. Det handlar om att välja och implementera effektiva digitala plattformar och processer samt jobba med rätt kanaler – för att du ska nå ut. Och samtidigt skapa slagkraftig, långsiktig kommunikation som når igenom bruset – för att du ska nå in. Webbplatsen blir navet för både säljavdelningen och marknadsavdelningen som behöver arbeta mer tillsammans för att kunna mäta de gemensamma insatserna. På toppen av detta kommer AI som ett ytterligare stöd för att lyckas – om du drar nytta av det på rätt sätt i dina aktiviteter.

Vad är nästa stora grej för Navigator?

Vi har ambitionen att växa och bevisa att vi är den absolut ledande byrån för högengagemangsprodukter och tjänster i Sverige.

Tillbaka till bloggen