VD-bloggen

Medlemsporträtt: Linda Molin, VD på Aspekta

Skriven av Sofi Christiansen | 11 september 2025

Linda Molin har ägnat över 25 år åt att bygga erfarenhet inom kommunikation, från tiden som juniorkonsult på Aspekta till rollen som vd. Under resans gång har hon samlat på sig bred kunskap om allt från krishantering till strategiskt ledarskap. I den här intervjun berättar hon vad som inspirerar henne, vilka utmaningar hon ser i branschen och vad som präglar hennes syn på framgång och ledarskap.

Hej Linda! Du har över 25 års erfarenhet inom kommunikation. Berätta gärna om din professionella resa fram till idag och hur du hamnade där du är.

Som 25-årig civilekonom med marknadsföringsinriktning var jag, tidigt i min karriär, helt övertygad om att lyckan fanns att finna som trainee på något de stora globala koncernerna med konsumentvarumärken. Men det visade sig att den fanns på en avsevärt mer närliggande och mindre plats än så. Jag kom i kontakt med Aspektas grundare Magnus Dahl och min mångårige kollega Thomas Pålsson, och erbjöds ett arbete som juniorkonsult inom PR och kommunikation. Vi hade en väldigt trevlig intervju och i samtalen blev det lockande att vara på ett mindre företag och få vara en större del av besluten och helheten. 

Mina 25 år som kommunikationskonsult har varit enormt lärorika och utvecklande. Dels tack vare alla kloka kollegor jag har haft runt omkring mig, dels tack vare de spännande uppdrag jag fått bistå olika kunder med. Min personliga resa har gett mig bred erfarenhet av komplexa kommunikationsutmaningar, allt från kommunikation i samband med globalt spridda kriser till den utmaning omställningen till vår digitala värld har inneburit. Mina kollegor börjar nog tröttna på storyn om hur trefjärdedelar av arbetsdagen kunde gå åt till att programmera faxen för pressmeddelandeutskick medan det idag går avsevärt fortare att dela nyheter. 

Vad inspirerar dig mest i ditt dagliga arbete?

Min resa på Aspekta har gått från juniorkonsult till vd, via teamledarroll och rollen som vice vd. Det som fortsätter inspirera mig efter drygt 25 år i branschen är den ständiga utmaningen i att sätta sig in i kundernas stundtals komplexa affärsutmaningar, förstå dem och utveckla strategier och konkreta verktyg för att med hjälp av kommunikation nå mål och hantera olika situationer. Kommunikation är ett starkt och betydande verktyg för förändring. 

Vilka utmaningar ser du inom branschen just nu?

Precis som fallet är för många andra verksamheter påverkar så klart konjunkturen och den oroliga omvärlden våra kunder och därmed även oss. Det är så klart en utmaning å ena sidan när förutsättningarna på marknaden blir mer svåra att förutspå, å andra sidan växer behovet av kommunikation med medarbetare och omvärlden. 

Hur definierar du framgång?

Framgång, eller kanske snarare en drivkraft för mig är när jag ser människor växa och prestera över vad de själva tror är möjligt. Om jag kan vara ens en liten del av den resa yngre personer gör i sina yrkesroller är det något jag definierar som stor framgång. 

Du har lång erfarenhet av kriskommunikation. Vilken är den viktigaste insikten en vd bör ha när organisationen hamnar i kris? 

Det finns många insikter som är viktiga, så som att vara ärlig, inte spekulera och sätta sig in i målgruppernas situation. Det är kanske förmätet av mig att säga som konsult men den viktigaste insikten skulle jag nog säga är att ta hjälp – så klart internt av kollegor men kanske framför allt från externt håll. En kris är ofta känslomässig, snabb och energikrävande. Det behövs någon som kan se på situationen utifrån och som kan vara rak och ärlig kring vad som behöver både göras och kommuniceras. 

Vilka egenskaper tycker du är allra viktigast hos en ledare?

Tydlighet samt att lyfta och stärka andra. Det känns självklart och lätt på pappret, kanske inte lika lätt i vardagen men det är något jag försöker tänka på varje dag. Förhoppningsvis lyckas jag fler gånger per vecka än jag misslyckas. 

Hur bidrar Friends of Executive till ditt ledarskap och beslutsfattande?

Friends of Executive ger mig ett bra nätverk och en bra kompetensbank som input i mitt vardagliga arbetet som vd och kommunikationskonsult. Nätverket bidrar också till att hålla mig uppdaterad kring vad som händer i mer långsiktiga utvecklingsfrågor så som hållbarhet, digitalisering etc. Det är värdefullt.

Slutligen, finns det något mer personligt om dig som vi kanske inte känner till och som du gärna vill dela?

Min återhämtning hittar jag i stallet hos hästarna. Att rida är något jag de senaste tio åren återupptagit från min uppväxt och det är jag väldigt glad för. Det är ett bra sätt att kombinera avkoppling med adrenalinkickar (ibland lite väl mycket sådana ) Hästarna tar inte hänsyn till om jag skulle vara stressad eller är på dåligt humör. På hästryggen måste du vara i nuet, du kan inte ha tankarna på den senaste pitchen eller ett ostädat hem. 

Linda Molin är VD på Aspekta och medlem i Friends of Executives VD-Nätverk. Vill du också bli medlem i Sveriges ledande VD-Nätverk? Ansök om medlemskap här.