VD-bloggen

Medlemsporträtt: Marcus Thuresson, VD GRAM Group

Skriven av Sofi Christiansen | 17 oktober 2025
Från elitidrottens disciplin till näringslivets komplexitet. Marcus Thuresson har format sin ledarresa genom hockeyns laganda, Mekonomens affärsutveckling, etableringen av Rögle BK i SHL och nu som VD för GRAM Group. Hans erfarenheter visar hur tydlighet, gruppdynamik och förmågan att fokusera på det påverkbara skapar hållbara resultat.
 
Hej Marcus! Berätta om din professionella resa fram till nu, och hur du hamnade där du är idag?


Efter 17 år som professionell ishockeyspelare i tre länder och spel med Tre Kronor så startade j ag tillsammans med ett antal andra vänner ett företag 2004 som vi sedan sålde till Mekonomen 2010. Jag följde med företaget och hade under mina 5 år på Mekonomen, som var fantastiska, ett antal olika roller. Dels som Nordisk Fleetmanager men även Sverigechef för Mekonomens B2B del som var en stor del av Mekonomen.

2015  blev jag VD/klubbdirektör för Rögle BK som precis hade tagit steget upp i SHL och ledde den verksamheten i fyra spännande år, en resa i att etablera klubben i SHL över tid. 

Nästa steg blev hotellbranschen, närmare bestämt HUS 57 i Ängelholm där verksamheten hade haft ekonomiska utmaningar. Tiden där blev kort, målsättningen var att verksamheten skulle säljas  när vi var lönsamma. Efter det blev steget ut till GRAM Group i Båstad naturligt och där har jag nu varit i dryga 5 år. Jag är otroligt tacksam över att ha fått vara en del av så mycket.

Vad inspirerar dig mest i ditt dagliga arbete?


Att se en grupp forma sig och göra det man trott var omöjligt möjligt.  För mig är det viktigt med gruppdynamik där alla har en roll och alla gör sitt jobb för alla delar är lika viktiga. När den gruppdynamiken infinner sig är det inspirerande att vara en del av.

Hur definierar du framgång?


För mig är framgång ett lagarbete. Gruppen jobbar mot uppsatta mål med definierade roller och när målet är uppnått och alla har deltagit, det är framgång på riktigt! 

Vilka utmaningar upplever du finns inom branschen just nu?


En sak som påverkar vår verksamhet är t.ex. råvarupriser som ökat dramatiskt under tre års tid. Dock ser jag nog de flesta utmaningar som en möjlighet. Jag har en filosofi, "IP" och "P" - Icke Påverkbart och Påverkbart. Jag försöker personligen fokusera på, och även mina medarbetare,  på vad vi kan påverka. Gör vi det så blir utmaningarna mindre relevanta och ger möjligheterna större utrymme i vårt tankesätt.

Berätta om något exempel på ett projekt eller initiativ du är särskilt stolt över!


Svårt. Jag är stolt över den resan som GRAM Group gjort som jag har fått vara en del av tillsammans med alla medarbetare.  Vi satte upp mål 2021 för 2025 men nådde dessa 2023 och har sedan fortsatt utvecklas positivt. Nya mål har satts upp och uppnåtts, det är jag stolt och ödmjuk över att få vara en del av. 
 

Vad tycker du är de viktigaste egenskaperna hos en ledare?


Tydlighet, otydlighet skapar osäkerhet och det är inte bra i en organisation. Jag tycker också att lyhördhet och inspirerande är viktiga egenskaper. 

Hur bidrar Friends of Executive till ditt ledarskap och beslutsfattande?


Det är ett bra nätverk med bra ledare där man dels kan få kontakter, men även ta till sig nya perspektiv på ledarskap. Jag gillar även alla duktiga föreläsare som är på de olika träffarna, det är inspirerande!

Slutligen, finns det något personligt om dig som vi kanske inte känner till och som du vill dela med dig av?


Jag tycker om att snickra och bygger gärna själv när jag får tid
.

Marcus Thuresson är VD på GRAM Group och medlem i Friends of Executives VD-nätverk. Vill du också gå med i Sveriges ledande VD-nätverk? Ansök om medlemskap idag. Klicka här.