VD-bloggen

Tony Samatas om varumärkesutveckling och kreativa utmaningar

Skriven av Friends of Executive | 05 augusti 2024

Tony Samatas, grundare av designbyrån Metaform, har under mer än tre decennier arbetat med att integrera metafysiska koncept i visuell kommunikation. Genom samarbeten med en mångfald av företag och organisationer har han utvecklat flertalet grafiska profiler och varumärken. Ett av hans framstående projekt är Friends of Executive, som exempel på hur hans designarbete har haft inverkan. Vi får en överblick över Tonys karriär, hans designfilosofi och hur hans arbete fortsätter att göra avtryck inom branschen.

För över trettio år sedan startade Tony Samatas Metaform, en designbyrå med tankar kring metafysik som främsta inspirationskälla. Under mer än tre decennier har Tony haft förmånen att tillsammans med otaliga företag och organisationer inom en mängd olika branscher skapa grafiska profiler och varumärken. "Ni har säkert sett mitt arbete flera gånger, förmodligen utan att ens vara medvetna om det," berättar Tony. Ett exempel som han är särskilt glad och stolt över är arbetet med Friends of Executive. Redan för tio år sedan kände han att det var något speciellt; att få vara med och skapa den visuella kommunikationen för ett nätverk av företagare i regionen. Sedan dess har Friends of Executive utvecklats, vilket så klart även har inneburit ökade krav på kommunikationen kring varumärket. Som medlem i Friends of Executive har du kunnat följa denna utveckling på nära håll under våra VD-träffar, lunchträffar, utbildningar eller andra evenemang.

"Att skapa ett varumärke är en fantastiskt rolig och utmanande process - att få alla bitar på plats, visuellt såväl som kommunikativt. Men att upprätthålla ett varumärke över tid, att utveckla det, det är en helt annan sak. Det kräver ett särskilt mindset, en strävan efter att alltid vara noga med detaljer och att man är uppmärksam, hängiven och omsorgsfull," säger Tony. Ett varumärke kommunicerar alltid, även när man inte är medveten om det. Friends of Executive är ett bra exempel på detta. Tony fortsätter, "Inför varje event skapas en mängd marknadsföringmaterial, det kan vara i form av banners på olika sociala medier, webbplatsen som ska uppdateras, digitala inbjudningar skapas med respons som ska följas upp och analyseras, keynote- och powerpointpresentationer ska formges och produceras, filmer som spelas på repeat på skärmar ska komma till liv, namnskyltar på borden tillsammans med frågeformulär, broschyr- och informationsmaterial ska tryckas, block med papper att skriva på och pennor att skriva med ska formges och beställas. Kuber. Rollups. Bildskärmar." Allt ska kommunicera Friends of Executives varumärke och vi är övertygade om att ni medlemmar har uppmärksammat den resa som Friends of Executive gjort under de senaste åren, medvetet eller omedvetet.

Tony har som allra roligast och är som allra bäst när han får vara med i ett företags eller en organisations varumärkesresa. Under årens lopp har det blivit en del varumärken som han har skapat och utvecklat - Upptec, Accon, Ikaros Industriprodukter, Intelligence Watch, Emploid, mäklarfirman Våningen, Livsrum, Agartha, Addea Outsourcing, TopVisible, divM, Øresundsinstituttet, Elvins Grafiska, Revisorerna Syd och fotbollsklubben FC Rosengård. Det har inneburit otaliga profileringar, kampanjer, broschyrer, tidningar, böcker, webbsidor, kataloger, årsredovisningar, presentationer, mässor, skivomslag, förpackningar och mycket annat som producerats." Jag är också lyckligt lottad i den bemärkelsen att jag under många år fått kombinera två av mina absoluta favoritsysselsättningar, nämligen grafisk design och idrott," säger Tony. Sedan femton år tillbaka har han arbetat tätt tillsammans med SISU Idrottsböcker (numera SISU förlag) med att formge böcker och marknadsföringsmaterial åt svensk idrott. Detta har i sin tur lett till ett långt samarbete med en mängd idrottsförbund bland annat Svenska Fotbollförbundet, Svensk innebandy, Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Golfförbundet, Svenska Handbollförbundet och Svensk Gymnastik.

Att vara egenföretagare innebär att jonglera flera ansvarsområden samtidigt: försäljning, projektledning, resultatansvar, uppföljning, kundrelationer och inte minst produktion. "Det är fantastiskt att få skapa. Jag hoppas att min kreativa förmåga aldrig sinar." säger Tony. Kreativitet är luften han andas, men han har lärt sig att utan ordning och reda, riktlinjer och gränser, är kreativiteten inte mycket värd, vilket är en insikt han har fått över åren. Tony förblir nyfiken, intresserad och ivrig att lära sig och förstå mer.