Medlemsporträtt: Clas Thott, VD Malmö Chokladfabrik

I veckans medlemsporträtt delar Clas Thott, VD för Malmö Chokladfabrik, med sig av sina erfarenheter och framgångar inom försäljning och marknadsföring. Med en bakgrund som sträcker sig från sina tidiga år på Unilever, till ledande roller hos företag som Hilding Anders, Hiab, Akzo Nobel och Duni, har Clas en unik inblick i branschen. Han delar insikter om hur han hanterar dagliga utmaningar, speciellt i ett växande företag som Malmö Chokladfabrik. Clas reflekterar även över stolta ögonblick i sin karriär, inklusive när han mottog utmärkelsen "Årets Malmöföretag".

Hej Clas, Kan du berätta mer om din tidigare erfarenhet av försäljning och marknadsföring? 


Min inskolning i marknadsföring & försäljning kommer från mina tidiga år på Unilever där jag var ansvarig för Knorr och Milda. Sedan dess har jag jobbat i flera olika branscher med både konsument- och industriprodukter på Hilding Anders, Hiab, Akzo Nobel och Duni.

Kan du dela med dig av några specifika framgångsrika projekt eller kampanjer som du har varit ansvarig för?

Den mest kända kampanjen är antagligen "Kanelbullens Dag" som har fått stort genomslag i hela Sverige och idag lever ett eget liv. Jag lanserade Kanelbullens Dag via Hembakningsrådet 1999 för att främja bakning och således driva försäljning av bakprodukter, framför allt Milda som jag var produktchef för vid den tiden. 

Hur hanterar du utmaningar i ditt arbete?

Haha… det är ständiga utmaningar varje dag, speciellt i ett mindre växande företag som Malmö Chokladfabrik. Jag försöker beta av alla utmaningar metodiskt en i taget.

Vad tycker du är de viktigaste egenskaperna hos en effektiv ledare?

Att kunna engagera, motivera och inspirera sina medarbetare. 

Vad är du mest stolt över i din karriär?

Antagligen när jag som representant för Malmö Chokladfabrik fick ta emot utmärkelsen ”Årets Malmöföretag” på Malmö Näringslivsgala i mars i år. Det var en underbar upplevelse att få ta emot priset inför tusentals människor på galan, och samtidigt ett härligt erkännande av allt arbete och vår vision om att försöka skapa en bättre värld med vår choklad.

Vilken är din personliga favoritchoklad?

Triple Blend 66% i vår nya Craft-serie. Den är helt fantastisk och smälter underbart i munnen. Jag är även extra nöjd med den unika förpackningen som sticker ut bland övriga chokladkakor.

Hur bidrar Friends of Executive till ditt ledarskap och beslutsfattande?


Det bästa med Friends of Executive är nog att emellanåt komma ifrån den dagliga verksamheten och få möjlighet till välbehövlig reflektion. Dessutom ger nätverket möjlighet till utbyte av erfarenheter med personer i liknande roller. Som VD är man i vissa sammanhang ganska ensam på företaget och då är Friends of Executive ett bra forum att kunna tillgå.
 

Tillbaka till bloggen