Hållbarhetskommunikation - nyckeln till förändring

 

Hållbar utveckling har varit en naturlig del på den globala agendan i mer än 50 år. Och alla är övertygade om att det är vår tids viktigaste utmaning. Det ökade trycket gör att kraven på bolagen ökar. Bland annat ökar kraven från kunder, stakeholders och medarbetare. Och kommunikation är en av de viktigaste verktygen för att möta dessa krav, och för att skapa förändring.

Klimatfrågan omges ofta av skuld- och skamkänslor. Och många bolag är rädda för att prata om hållbarhetsfrågor av rädsla för att bli uthängda i sitt klimatarbete. Men nyckeln är att göra hållbarhet till en självklar del av både affär och varumärke. När arbetet med hållbar utveckling är en integrerad del av verksamheten, är det också enklare att kommunicera på ett trovärdigt och kraftfullt sätt. Hållbarhetskommunikationen ska inte leva sitt eget liv, utan snarare vara en naturlig del av den övriga varumärkeskommunikationen. Om man inte positionerar hållbarhetsarbetet i linje med sin affär och kärnverksamhet, så är risken stor att blir stämplad för greenwashing.

Nyckelorden för din kommunikation är:

  • Ärlighet och transparens. Det skapar förtroende och ökad lojalitet.

  • Hitta ditt eget uttryck, och undvik vilseledande begrepp som t ex miljövänlig, klimatsmart och grön.

  • Var kreativ och intresseväckande i din kommunikation. Hållbarhetsfrågor behöver inte vara stramt och formellt.

För fler råd och hjälp med var ni ska börja, hör av er till Jenny Wendel, Account Director och strateg på Navigator Communications: jenny.wendel@navigator.se

Tillbaka till bloggen