Medlemsporträtt: Ulrika Andersson

Möt Ulrika, den passionerade hotellentusiasten som omfamnat utmaningen att leda och utveckla Pembert & Company under och efter pandemin. Med bakgrund från topphotell och en orädd inställning till utmaningar, delar hon med sig av sin syn på branschtrender, krishantering och vikten av att ständigt vara beredd att anpassa sig. Ulrikas resa är en inspirationskälla för alla som strävar efter framgång i den ständigt föränderliga event- och restaurangvärlden.

Hej Ulrika, först och främst, kan du berätta lite om dig själv?

Jag är en kvalitetsorienterad hotelier med en bakgrund på bland annat Radisson BLU, Elite, Mäster Johan, Duxiana och Orbital Systems som klev in på Pembert & Company lagom till pandemin i mars 2020. Uppdraget var/är att tillsammans med ägare Daniel Pembert och Tommy Nilsson bygga en event-och restaurangkoncern med kvalitet, professionalism och affärsmässighet i fokus.

Jag är en nyfiken, orädd, driven och rakt på som person som gillar utmaningar, det får inte vara för lätt. Jag tycker om ett högt grundtempo som balanseras av familj, vänner, yoga, jogging och att var utomhus – ofta och oavsett väder.

Vilka trender / utmaningar ser ni inom er bransch just nu?

Efter pandemin och med tanke på vad som händer i vår omvärld så har vi liksom många andra branscher en ny verklighet att förhålla oss till – gamla sanningar har gått upp i rök. De trender vi ser framför oss är bland annat:

  • Upplevelser tillsammans – till exempel matlagningsaktiviteter där man vill få ut mer av upplevelsen än bara en sittande middag. Vi har haft en kraftig efterfrågan på matupplevelser från företag och det verkar hålla i sig. Maten är medlet och syftet att träffas!
  • Hållbarhet – i allt från närodlad mat till hållbara förpackningar till hur vi planerar menyn med minskat svinn.

  • Rekrytering – en stor utmaning för kommande år. Branschen har tappat många kvalificerade medarbetare och återväxten kommer att ta lång tid. För att kunna attrahera, utveckla och behålla de talanger och ambitiösa medarbetar som finns kvar jobbar vi hårt på att kunna erbjuda bra villkor, utvecklingsmöjligheter och att vara ett seriöst och affärsmässigt bolag med ordning, reda och trygghet. Trenden som förutspådde att alla vill jobba i gig-ekonomin stämmer inte med verkligheten.

Ni är något av experter på krishantering, kan du berätta mer?

Pandemin innebar att vi gick från fulla böcker till tomt papper på knappt tre veckor i mars 2020. I stället för att driva event & restaurang blev vi arbetsrättsjurister med fokus på restriktioner, papperstravar till diverse myndigheter och att hjälpa våra anställda som vi sagt upp och sedan återanställt mer än en gång. Vi har ett otroligt lösningsorienterat och diversifierat team som stått pall för alla turer.

Vi bestämde oss tidigt för att vi skulle fortsätta expandera enligt plan. Detta i en omvärld där förutsättningarna ändrades från dag till dag, månad till månad. Lärdomarna har varit många men inga så bestående som att vi alltid måste kunna ställa om, ha medarbetare som har det där extra, vara reaktionssnabba samtidigt som vi vet vad vi kan och vad vi står för.

Har du någon favoritpodd?

Allt med Joakim Paasikivi! Blir en hel del från SR Play på löpbandet/i bilen såsom Gräns, Konflikt och Europa/Kina /USA-podden. Jag har även snöat in på funktionsmedicin så det blir en del om det också.

Vad är nästa stora grej för Pembert & Co?

Planen är att fortsatt expandera, det finns några projekt som vi gärna skulle vilja förverkliga under 2023/2024. Viktigast är dock att rätt förutsättningar finns så att vi kan fortsätta växa på ett klokt sätt. Jägersro restauranger kommer förhoppningsvis att flytta in i nya arenan 2026 och det är ingen hemlighet att vi gärna vill vara med där. 

Om du fick möta ditt yngre jag, vilket råd skulle du vilja ge då?

Bara kör på och ha kul på resan! Att inte vara rädd för att misslyckas, man lär sig oftast mer av sina misstag än av sina framgångar.

Vill du också bli medlem i Friends of Executives VD-Nätverk? Ansök om medlemskap här.

Tillbaka till bloggen